Dobre praktyki w Szkole Podstawowej RzęczkowieDobre praktyki w Szkole Podstawowej w ŁodziDobre praktyki w Szkole Les Perriere we FrancjiDobre praktyki w Szkole Podstawowej w Nieszawce

Szkoła Les Perrières w Aulnay-sous-Bois, Francja

Szkoła Les Perrières w Aulnay-sous-Bois, FrancjaJak pracują z tablicą interaktywną i pilotami CPS we Francji?

Bernard Liberman jest wychowawcą sześciolatków, w szkole Les Perrières w Aulnay-sous-Bois. Na swoich zajęciach wykorzystuje technologię cyfrową, którą łączy z tradycyjnymi metodami nauczania. Stosuje tablice interaktywne Touch Board, mobilną tablicę Mobi View oraz piloty CPS Spark z najnowszym oprogramowaniem do testów eInstruction – Flow. Nauczyciel jest przekonany o korzyściach płynących z zastosowania technologii cyfrowych w nauczaniu.

Dzień jak co dzień.

W klasie, dzień zaczyna się jak każdy inny. Co rano te same rytuały: data, pogoda, lista obecności. Do tych działań zawsze wyznaczony jest inny uczeń, który co dzień się zmienia. Celem zadania jest to, aby uczeń policzył liczbę obecnych i mówił przy tym pełnymi zdaniami … – “tradycyjne” metody na aktywizację klasy.

Różne cele w technologii przeprowadzania testów.

Po rozpoczęciu lekcji, uczniom są podawane ich piloty, które mają numery przypisane do każdego dziecka. Używają ich już od rana.

Dziś, na zajęciach z matematyki proszę dzieci, aby zidentyfikowali największą lub najmniejszą liczbę spośród trzech propozycji. Aby to zrobić, pomaga mi tablica interaktywna i piloty.

“Użyłem pilotów w tej sesji, ponieważ widzę, w czasie rzeczywistym, jak uczniowie myślą, jak reagują, a potem razem możemy analizować, jak udało im się znaleźć wynik”- powiedział Bernard.

Wszyscy uczniowie biorą udział w ćwiczeniu, nawet najbardziej nieśmiali. Ponadto uczniowie są mniej zestresowani jeśli popełnią błąd, niż gdy piszą tradycyjny sprawdzian.

Aby wytłumaczyć to samo zagadnienie można wykorzystać tradycyjne metody np. korzystając z małych kostek, które pasują do siebie i fryz na ścianie służących do wprowadzania liczb w porządku rosnącym.

Teraz uczniowie odpowiadający za pomocą pilotów, uważnie słuchają nauczyciela, który porusza się po klasie z Mobi View.

Korzystanie z wyświetlacza Mobi View umożliwia Bernardowi stałe poruszanie się po klasie i utrzymanie uwagi uczniów na tablicy.

Bernard używa również pilotów CPS Spark do ocenienia stopnia zrozumienia materiału przez dzieci. Na przykład, wpisuje liczby większe niż 20, które nie zostały jeszcze w klasie wprowadzone i sprawdza, czy uczniowie opanowali materiał i czy może iść dalej z programem, czy też jeszcze nie opanowali i będzie musiał jeszcze raz powtórzyć dane zagadnienie.

Po lekcji matematyki jest lekcja czytania. Praca zaczyna się od podziału etykiet papierowych reprezentujących różne sylaby. Uczniowie mają za zadanie znaleźć słowa wypowiedziane przez Bernarda, wymienić sylaby w odpowiedniej kolejności, a następnie wkleić je na kartce papieru.

Potem praca z pilotami, trzy słowa są wysłane do dzieci, które muszą znaleźć odpowiedź wymaganą ustnie przez nauczyciela.

Bernard wyjaśnia: “Korzystanie z CPS Spark w tym przypadku pozwala mi na ocenę, którzy uczniowie potrafią już dzielić wyrazy na sylaby.”

Ponadto, korzystanie z Mobi View pozwala mu widzieć w czasie rzeczywistym odpowiedzi uczniów. Może to pomóc uczniom poprawić swoją odpowiedź, gdyż nauczyciel może od razu poprosić ich, o ponowne sprawdzenie i ewentualne poprawienie odpowiedzi. Pozwala to również Bernardowi zobaczyć, którzy uczniowie potrzebują więcej czasu do namysłu, a którzy szybko reagują, itp. Uczniowie wiedzą, że nauczyciel widzi ich odpowiedzi na ekranie tabletu i zdają sobie sprawę, że trzeba być ostrożnym i uważać kiedy odpowiedzieć za pomocą pilotów.

Ponadto, użycie oprogramowania pozwala na tworzenie kopii zapasowych i pytań, takich, jak wyniki w formacie Excel lub HTML, co jest dobre zarówno przy zestawianiu wyników, jak i pozwala na monitorowanie indywidualnych wyników uczniów.

Wykorzystanie u dzieci prawie “wrodzonej” technologii.

Bernard wyjaśnia, że uczniowie, mimo że używają pilotów krócej niż przez miesiąc, są bardzo zadowoleni i uznali sprawdziany z użyciem tych cyfrowych narzędzi za dosyć wygodne. Dzieci od pierwszej lekcji w szkole, zostały wprowadzone do korzystania z nowych technologii.

Bernard dodaje: “Już pod koniec sesji z wykorzystaniem CPS Spark, uczniowie byli zadowoleni z ich stosowania, a praca w klasie była bardzo efektywna… Są bardzo ergonomiczne i intuicyjne, więc uczniowie szybko zorientowali sie, jak one działają … i znają na pamięć ich funkcje, co wskazuje na duży entuzjazm przy ich używaniu”

Uczniowie Chaima, Naila i Hasadia Abdramane potwierdzają ten zapał w refrenie: “Chcemy wykorzystać piloty, bo kochamy słowa i pytania. To nie jest trudne dla nas do wykorzystania pilotów … i …. miło jest pracować z tablicą interaktywną i pilotami razem. ”