Szkoła nowej generacji

Ze znajomymi rozmawiają głównie na GG, by się zwierzyć, prowadzą bloga, a wolny Szkoła nowej generacjiczas spędzają grając w sieci. Pokolenie Internetu także w szkole wymaga czegoś więcej niż notatek dyktowanych do zeszytu czy wykresów pisanych kredą na tablicy. Bezprzewodowe tablety, tablice interaktywne, piloty do testów – wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji to nie fanaberia, a wymóg dzisiejszych czasów.

Szkoła XXI wieku stoi przed nie lada wyzwaniem; by być na bieżąco, zmuszona jest nieustannie podążać za nowymi trendami, nowinkami technicznymi, a także dopasowywać się do nowego stylu życia. Zabiegani rodzice, niemający czasu dla swoich pociech, dzieciaki godzinami spędzające czas przed komputerem, a także wzrastająca w Polsce liczba jedynaków- wszystko to nie sprzyja, i tak trudnemu, procesowi wychowania. Młodzi ludzie, choć na portalach społecznościowych mają po kilkuset znajomych, brakuje im przyjaciół w realnym świecie, mają problem z zawieraniem znajomości, a świat wirtualny jest dla nich dużo bezpieczniejszy.

Generacja “Y”

Młodzi, przedsiębiorczy, pewni siebie, w przeciwieństwie do Pokolenia „X” swobodnie korzystają z nowoczesnych technologii, nie wyobrażają sobie życia bez komórki, a każdy z nich ma po kilka kont mailowych. Pracy domowej nie odrabiają bez Internetu, a języków obcych uczą się na multimedialnych kursach. Co na to szkoła? Widzi potrzebę zmiany, a to już pewien postęp. Na temat wykorzystywania nowoczesnych technologii mówi się ostatnio coraz częściej, wprowadza się również do szkół coraz więcej technicznych nowinek. Zmienia się także mentalność i rola współczesnego nauczyciela, ma on bowiem pełnić funkcję mentora, przewodnika, jego zadaniem jest pokazać uczniom gdzie i w jaki sposób poszukiwać informacji. Nauczyciel przestaje być wszechwiedzącym autorytetem, staje się natomiast doradcą i powiernikiem ucznia. Dziś nie ma bowiem potrzeby, by uczyć się wszystkiego na pamięć; dzienne daty bitew, miejsce niklu w tablicy Mendelejewa, poszczególne fazy mitozy- wszystko znajdziemy w Internecie, trzeba tylko wiedzieć gdzie szukać.

W grupie siła

O tym, że praca w grupie korzystnie wpływa na proces edukacji, nikogo nie trzeba długo przekonywać; uczy tolerancji, kształtuje umiejętność współpracy, zwiększa zaangażowanie i motywację do działania. Jest także ogromną pomocą dla nauczycieli, pozwala lepiej poznać wszystkich uczniów, umożliwia lepszą organizację czasu, integruje klasę. Ale co zrobić, by zachęcić do niej uczniów i sprawić, by była dla nich urozmaiceniem? Odpowiedź jest prosta; zainteresować uczniów wprowadzając nowoczesne technologie, współczesny uczeń potrzebuje bowiem współczesnych metod nauczania. Niewątpliwym wsparciem w zorganizowaniu atrakcyjnej pracy w grupach są bezprzewodowe tablety Interwrite Mobi, które oprócz tego, że umożliwiają nauczycielowi prowadzenie zajęć z dowolnego miejsca sali, są w stanie zaktywizować uczniów do wspólnej pracy na lekcji. W tradycyjnych warunkach, gdy nauczyciel zapowiada temat lekcji: Czynniki wpływające na degradację środowiska naturalnego, do odpowiedzi zgłasza się jedna i to w dodatku ta dobrze znana mu osoba. A co się dzieje, gdy nauczyciel ma do dyspozycji dziewięć tabletów, które może rozdać uczniom, dzieląc ich na trzyosobowe zespoły? Każdy ma szanse wypowiedzieć się na dany temat, uczniowie uczą się zdrowej rywalizacji, nie tworzą się hierarchie, a wszyscy są sobie równi. Nikt nie nudzi się podczas zajęć, bowiem uczeń przestaje być anonimowy, im mniejsza grupa, tym większe zaangażowanie. Przeprowadzenie zajęć w grupach w dotychczasowych, tradycyjnych, warunkach zajmowało dużo czasu, co zniechęcało nauczycieli, ba każda minuta podczas 45 minutowej lekcji jest cenna. Zanim uczniowie podzielili się na grupy, a potem przelali swoje myśli na papier, i podzielili się efektami z resztą klasy minęło dużo czasu – praca z nowymi technologiami natomiast przebiega sprawnie i szybko. Grupy wyposażone w tablety mogą pracować osobno na swojej części ekranu czy tablicy interaktywnej lub pracować wspólnie z innymi nad jednym tematem. Tablety interaktywne , dzięki rozbudowanym funkcjom oprogramowania umożliwiają także w czytelny i atrakcyjny sposób przedstawić rezultaty swojej pracy, dzięki czemu lekcja zostanie dużo lepiej zapamiętana. Poza tym, dzięki tabletom Interwrite Mobi temat opracowany jest kompleksowo, z różnych punktów widzenia, a cała klasa jest aktywnie zaangażowana w zajęcia.

Uczeń widzem w Milionerach

Tablety to nie wszystko, interaktywną lekcję pozwalają także stworzyć współpracujące z nimi piloty do testów Interwrite PRS. Dzięki nim, uczniowie, niczym widzowie w teleturnieju Milionerzy, w błyskawiczny sposób odpowiadają na pytania nauczyciela. Wystarczy wybrać na pilocie odpowiedni przycisk, by po chwili na tablecie nauczyciela pojawiły się udzielone odpowiedzi. Taki system angażuje do pracy wszystkich uczniów w klasie oraz ułatwia nauczycielowi dodarcie do tych uczniów, którzy potrzebują dodatkowych objaśnień, co dotychczas nie było takie proste.

Nowoczesne technologie zyskują w polskiej edukacji coraz większą popularność. W szkołach uczą nauczyciele, dla których narzędzia multimedialne stanowią doskonałe rozwiązanie; oszczędzają czas, uatrakcyjniają zajęcia, usprawniają proces nauczania. Innowacyjnych rozwiązań domagają się także uczniowie, dla których lekcja na tablicy interaktywnej czy z wykorzystaniem tabletów i pilotów jest dużo ciekawsza niż na czarnej tablicy. Nowoczesne technologie stwarzają nauczycielom nowe możliwości, każda lekcja może być inna, a zajęcia w grupie przeprowadzone sprawnie i efektywnie. Tablety Interwrite Mobi pozwalają zaspokoić potrzeby uczniów, integrują klasę, daję szanse rozwoju. Potrzeba zatem podjąć wszelkich działań, by szkoła była miejscem, w którym młodzi ludzie, Generacja Y, będą chętnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności. Nie jest to jednak możliwe bez nowoczesnych technologii.

Pobierz artykuł w PDF.