Opinia użytkownika ‘Cyfrowego, mobilnego laboratorium doświadczalnego Globisens, Firmy AGRAF

Dr Wojciech A. Sysło

Akademia im. Jakuba z Paradyża

w Gorzowie Wielkopolskim

 

Opinia użytkownika

Cyfrowego, mobilnego laboratorium doświadczalnego  Globisens,

Firmy AGRAF

 Dzisiejsza szkoła i  kształcenie w niej  ma sprostać wymaganiom zmieniającego się wokół nas otoczenia. Uczeń pozyskuje wiedzę i nabywa umiejętności korzystając z dużych zasobów informacji z pomocą nowych technologii, w tym technologii mobilnych. To także wyzwanie dla nauczycieli, by dostosować działania w procesie poznania poszukując nowych metod i technologii kształcenia.

Mam przed oczyma dosłownie i w przenośni książeczkę LEKCJE MARII SKŁADOWSKIEJ – CURIE notatki Isabelle Chavannes z 1907 roku. Dawno temu działa się historia Jej SPÓŁDZIELNI bo w 1907 i 1908 roku, ale idee są aktualne dziś:  ‘nauka przez działanie, to znaczy przez eksperymentowanie … a każda chwila mobilizuje ich inteligencję i pobudza wyobraźnię’. Można się rozpisać o metodologiach dzisiejszego kształcenia, korzystających z tych idei, ale zawsze pozostanie czynny udział ucznia obserwującego, wykonującego doświadczenia i eksperymenty i nauczyciela, który jest dla niego dobrym doradcą, przewodnikiem. To dotyczy przedmiotów całego przyrodoznawstwa, czyli poznawania i opisu tego co nas otacza. / Jest oczywistym traktowanie przedmiotów przyrodoznawstwa: biologii, geografii, chemii, fizyki  … wspólnie./

Cyfrowe, mobilne laboratorium doświadczalne Globisens, oferowane przez firmę AGRAF z Łodzi, w formie dysków pomiarowych LABDISC, jest zestawem eksperymentalnym spełniającym wiele funkcji w edukacji nauk przyrodniczych. Dysk pomiarowy: Uniwersalny, Fizyka, BioChem integruje dla przyjętego zestawu pomiarów, czujniki wbudowane i podłączane do dysku. Dołączone do zestawów eksperymentalnych oprogramowanie pozwala wizualizować i opracowywać wyniki pomiarów, umożliwiając także przenoszenie ich i opracowanie w innych narzędziach informatyki. To bardzo cenne cechy zestawu. Część dysków wyposażona jest w GPS co pozwala na przenoszenie wyników pomiarów na mapy Google.

Klasa może dysponować kilkoma zestawami dysków. Scenariuszy zajęć z w/w zestawami może być wiele. Jedno wyjście z klasą uczniów w teren może dostarczyć w miarę pełnego zestawu pomiarów, odnoszących się często do obszarów wiedzy związanych z różnymi przedmiotami. TAKIE powinno być poznawanie, interdyscyplinarne.

Powyższe, to doświadczenie w edukacji z uczniami klas 4 – 6 szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej. Poznanie zagadnień będących podstawą wiedzy dla przeprowadzanych doświadczeń, nabycie umiejętności obsługi zestawów pomiarowych i ich działania, stawianie hipotez badawczych to tylko niektóre elementy procesu kształcenia wspomagające rozwój uczniów, ich kreatywność i innowacyjność w działaniu, z wykorzystaniem cyfrowego, mobilnego laboratorium doświadczalnego  Globisens.

Gorzów Wielkopolski,  20 luty 2017 roku