Wielkie zaćmienie słońca w Ameryce! Labdisc rejestrował w wielu lokalizacjach w USA.

Uczniowie ze szkoły w hrabstwie Fulton obserwowakli zaćmienie w specjalnych okularach równocześnie rejestrując natężenie światła za pomocą dysku pomiarowego Labdisc.

W poniedziałek 21 sierpnia w USA nastąpiło zaćmienie słońca, pierwsze zarejestrowane w kraju od prawie 100 lat. Podczas tego całkowitego zaćmienia, średnica księżyca była większa niż słońca, blokując całe światło słońca i przekształcając dzień w całkowitą ciemność.

Ścieżka całkowitego zaćmienia objęła 14 stanów, 16% obszaru USA, a częściowe zaćmienie widoczne było we wszystkich innych stanach. Zjawisko rozpoczęło się  o godzinie 9:06 rano (PDT) na wybrzeżu w stanie Oregon jako częściowe zaćmienie i zakończyło się tego dnia jako częściowe zaćmienie wzdłuż wybrzeża Karoliny Południowej około godz. 4:06 po południu (EDT).

Co lepszego może spotkać młodego naukowca niż możliwość zarejestrowania prawdziwego zjawiska przyrodniczego do tego tak rzadko występującego.
Razem z badającymi uczniami, zespołem Globisens i ich amerykańskim partnerem firmą Boxlight – zarejestrowali zaćmienie w stanie Georgia i Nowy York, a CEO Globisens , Dov Brucker w Meksyku. Wykorzystanie Labdisc w wielu lokalizacjach zaćmienia pozwala młodym naukowcom na porównanie czasu zaćmienia i poziomu natężenia światła gdy  zaćmienie przemierzało kontynent.
W Johns Creek w stanie Georgia, grupa studentów ze szkoły w hrabstwie Fulton zainstalowała Labdisc na plastikowym pręcie, który ustabilizowała w wiadrze z piaskiem. Rejestracja zjawiska trwała 2 godziny. Gdy zaćmienie rozpoczynało się Labdisc zarejestrował 40000 lux, a następnie zmniejszyło się do zaledwie 256 lux by następnie wzrosnąć do 35000 lux kiedy zaćmienie ustąpiło. Uczniowie użyli również zrobionego w domu pudełkowego projektora, żeby zobaczyć cień utworzony przez zaćmienie.

 

Gdy czujniki zaczęły uruchamiać światła uliczne podczas zaćmienia, nasi młodzi uczniowie przeprowadzili kilka dodatkowych obserwacji dotyczących otaczającego ich świata. Zauważyli, że ptaki przestały śpiewać, a cykada (duży owad) i świerszcze zaczęły robić hałas, co zwykle dzieje się dopiero po zachodzie słońca.

 

Pilotażowy program z Globisens w szkołach Azerbejdżanu

Mając na uwadze przyszłą siłę roboczą STEM, Ministerstwo Edukacji Azerbejdżanu zdecydowało się na Labdisc: praktyczne rozwiązanie, które stanowi uzupełnienie ich istniejącego teoretycznego programu nauczania o praktyczne eksperymenty z biologii, chemii i fizyki. Cyfrowe, kompaktowe i przenośne laboratorium jest łatwe w konfiguracji i obsłudze zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli.

Po raz pierwszy od uzyskania niepodległości Azerbejdżan zakupił sprzęt o takim standardzie do powszechnego kształcenia w szkołach!

Czytaj całość

Nasza przygoda z mozaBook – Szkoła Podstawowa nr 5 im. Króla Stefana Batorego w Łodzi

Używamy oprogramowania mozaBook od 31 sierpnia 2017 roku. Naszą oficjalną współpracę rozpoczęliśmy podpisaniem Umowy o Partnerstwie (the Partner School Agreement), potem stopniowo wszyscy spośród 32 nauczycieli oraz uczniowie zarejestrowali się w systemie oraz uzyskali dostęp do oprogramowania mozaBook i platformy mozaWeb. System został zainstalowany na wszystkich szkolnych tablicach interaktywnych. Po roku wykorzystywania go w naszej codziennej pracy, możemy potwierdzić z pełnym przekonaniem, że mozaLearn oferuje zintegrowane środowisko nauczania, zapewniając nauczycielom wszystkich przedmiotów szeroką bazę materiałów edukacyjnych takich jak filmy, animacje i modele 3D.

W naszej szkole utworzyła się nieformalna grupa prawdziwych entuzjastów nowego oprogramowania, której członkowie używają mozaBook regularnie w swojej codziennej pracy. Dzięki nim szkoła jest postrzegana jako instytucja, która wdraża innowacyjne metody nauczania i promuje narzędzia ICT w edukacji.

Nauczyciel korzystający z tablicy interaktywnej i oprogramowania edukacyjnego mozabook
Nauczyciel korzystający z tablicy interaktywnej i oprogramowania edukacyjnego mozabook

Wrażenie nauczycieli korzystających z mozaBook

Katarzyna Kopczyńska, nauczyciel biologii i przyrody

„Świat mozaBook stał się moim światem. Korzystam z jego zasobów od roku i w tym czasie w naszej instytucji zaczęłam pełnić rolę przewodnika i koordynatora ds. mozaBook. Szkoląc nauczycieli i doradzając innym, sama nadal wiele się uczę.”

Podczas zajęć z przedmiotów ścisłych bardzo często korzystamy z modeli 3D, które ułatwiają nam badanie sekretów anatomii lub filmów, które ilustrują dane zjawisko. Nauczyciele biologii szczególnie upodobali sobie narzędzie Mikroskop, które oferuje bazę obiektów normalnie niewidocznych gołych okiem, które mogą być dowolnie powiększane, wedle potrzeb nauczyciela. Inny przykład, LabCamera – laboratorium nauk przyrodniczych wykorzystujące kamerę internetową to także prawdziwa gratka dla nauczycieli przedmiotów ścisłych.

Dzięki mozaBook możemy łatwiej zarządzać pracami domowymi dla poszczególnych uczniów, klas i grup. Po ich sprawdzeniu, uczniowie otrzymują informację zwrotną w postaci elektronicznego formularza oceny. Prace domowe online są bardzo atrakcyjne dla uczniów – mogą wykorzystać Internet zamiast tradycyjnych metod.

Uczniowie sami proszą o pracę domową, dzięki jej atrakcyjnej formie, stworzonej za pomocą Edytora Testów. Test umieszczony w zeszycie ćwiczeń nauczyciela może stać się zadaniem domowym przydzielonym naszym studentom przez Internet.

 

Anna Kułak-Kułakowska, nauczyciel języka polskiego

„Nauka przestała być nudna, stała się zabawą. No dalej, mamy 21 wiek i nauczyciele powinni nie tyle nadążać za uczniami, co być krok przed nimi!.”

Jestem nauczycielem języka polskiego. Kiedy przygotowuje lekcje z mozaBook, wykorzystuje materiały z biblioteki mediów. Niestety nie ma tam wielu zadań, ćwiczeń lub materiałów przeznaczonych do języka polskiego; więc wykorzystuje treści do historii, sztuki, geografii albo muzyki. Dzięki modelom 3D moje lekcje dotyczące starożytnej Grecji, teatru i mitologii są naprawdę interesujące. Możemy zwiedzić Akropol, pójść na Wirtualny Spacer, obejść dookoła świątynie, przeczytać i posłuchać najważniejszych informacji o każdym obiekcie i na koniec rozwiązać kilka ćwiczeń dla przetestowania wiedzy.

Bogata galeria zdjęć pomaga mi w przygotowaniu lekcji dotyczących architektury i sztuki. Modele 3D obrazujące greckie porządki architektoniczne były niesamowicie interesujące dla dzieci, które dotychczas nic o nich nie wiedziały.

Często używam także MiniMap, np. podczas lekcji dotyczących wymowy nazw geograficznych. Gramatyka staje się o niebo ciekawsza, kiedy możemy zobaczyć, gdzie leży dane miasto, państwo, lub kontynent. Muszę również wspomnieć o narzędziach (np. Zegary, Kalendarz, Skala), które pomagają mi przy specjalistycznych zagadnieniach. Np. dzięki modułowi Instrumenty Muzyczne uczniowie mogą nie tylko zobaczyć, jak wygląda instrument, ale również go posłuchać. Często używam również Wehikułu  Czasu – narzędzia, które „cofa nas w czasie”, aby przedstawić ludzi i ważne fakty historyczne w porządku chronologicznym i pokazać je w związku z ważnymi wydarzeniami z nauki i z historii.

Ponadto mozaBook pozwala mi „przypinać” różnego rodzaju treści do mojego wirtualnego zeszytu ćwiczeń, np. krótkie fragmenty tekstu, filmy dokumentalne i animowane. To pozwala mi na użycie krótkich, dobrej jakości zabawnych filmów z biblioteki mediów dla uatrakcyjnienia moich lekcji i uczynienia ich jeszcze bardziej interesującymi, np. w trakcie omawiania greckich mitów.

 

Małgorzata Pawełczyk, nauczyciel jęz. angielskiego i edukacji wczesnoszkolnej

„Jeżeli chcesz coś zmienić w swojej pracy, spróbować czegoś nowego i innowacyjnego – daj szanse mozaBook. Skuteczna lekcja to ciekawa lekcja. Im więcej różnorodnych zadań, im więcej informacji uczniowie muszą samodzielnie wyszukać i omówić, tym lepsze rezultaty.”

mozaBook daje nauczycielowi możliwość odejścia od tradycyjnych podręczników. W mojej codziennej pracy używam krótkich filmów z różnych dziedzin, nagrań, modeli 3d, gotowych quizów i gier językowych. Wykorzystuję bogatą galerię obrazów, katalog sławnych postaci historycznych, awatary, zdjęcia i karty słów do skutecznej nauki słownictwa. Często używam Puzzli, Lan(g)ame i Word Finder.

Takie zadania czynią naukę bardziej atrakcyjną, pomagają uczniom osiągnąć bardzo dobre wyniki w zakresie słownictwa i gramatyki. Co więcej zwiększają dynamikę lekcji i budują zaangażowanie uczniów.

 

Anna Aleksandrzak, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

„Na pierwszy rzut oka materiał oferowany w mozaBook wydaje się trochę zbyt trudny dla małych dzieci. Nic bardziej mylnego. Moi uczniowie codziennie pytają, „czy zrobimy dziś coś w mozaBook”. Uwielbiają prezentacje 3D, np. obrotowy model słonia afrykańskiego, który spodobał się również przedszkolakom, które odwiedziły naszą szkołę w ramach Akademii Przedszkolaka. Dzieci były zachwycone możliwością zajrzenia „do brzucha” zwierzęcia, komentowały rozmiar serca, mózgu itd.”

„Osobiście trzymam się zasady, że lepiej pokazać więcej, opowiedzieć więcej, zrobić tak dużo jak tylko się uda zamiast stosować wymówkę „ przyjdzie odpowiedni czas, że dowiesz się więcej na ten temat”. W związku z tym ja używam materiałów dostępnych na platformie bez ograniczeń.”

W początkowych klasach zestaw gotowych narzędzi wbudowanych w mozaBook sprawdza się bardzo dobrze. Dzieci, używając palca lub markera, mogą ćwiczyć pisanie i to jest dla nich zdecydowanie bardziej atrakcyjne niż ołówek i zeszyt, z których korzystają w domu.

Oprogramowanie zawiera wiele prostych w użyciu, ale bardzo użytecznych narzędzi do nauki matematyki. Oferuje gry, które pogłębiają zrozumienie (Szachy, Othello, Connect 4, Tangram).

Narzędzia urozmaicają też codzienne zajęcia. Praca grupowa może zostać łatwo podsumowana dzięki tabeli wyników, w której możemy zapisać osiągnięcia zespołu; można również użyć spersonalizowanych kostek (możemy na nich umieścić dowolne postacie, litery, słowa, a nawet zdjęcia). A w trakcie przestojów podczas lekcji – masz do dyspozycji zagadki, puzzle 3D lub klocki.

mozaBook oferuje cały katalog gier dydaktycznych – większość z nich ma zróżnicowany poziom trudności. Popularnym wyborem jest na przykład Number Hero – formuła oparta na znanej grze arkadowej, w której dzieci muszą wykonywać obliczenia, aby pokonać przeszkody.

Oprogramowanie sprawdza się również podczas zajęć z dziećmi o specjalnych potrzebach, zarówno w klasie, jak i podczas wspólnych sesji w świetlicy. Można  by powiedzieć, że to wszystko jest gdzieś w Internecie – tak, ale po co szukać ?! W programie mozaBook wszystko jest w jednym miejscu, (dosłownie) na wyciągnięcie ręki.

źródło: mozaWeb.com

WYKORZYSTANIE TABLICY INTERAKTYWNEJ INTERWRITE I ZASOBÓW INTERNETU W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

Współcześnie jesteśmy świadkami coraz szybszych zmian zachodzących  w wykorzystaniu nowoczesnych środków dydaktycznych w edukacji: komputery przenośne, rzutniki multimedialne, to już integralna część wyposażenia szkół. Wśród tych akcesoriów znajduje się również tablica interaktywna.

Tablica interaktywna Interwrite jest wielofunkcyjnym środkiem dydaktycznym, wykorzystującym technologie bezprzewodowe. Łączy w sobie elementy ekranu do wyświetlania prezentacji, tablicy samokopiującej i komputera. Tablicę Interwrite można obsługiwać za pomocą pióra elektronicznego i komputerowej myszy. W ten sposób uzyskujemy możliwość pisania po niej, rysowania, zaznaczania i wykonywania innych czynności bez użycia kredy. Tablice interaktywne Interwrite przypominają swoimi rozmiarami tablice tradycyjne. Olbrzymim plusem takiej tablicy jest jej niewielka waga, dzięki czemu można ją zamocować na specjalnym stojaku, który ma płynną regulację wysokości. Mobilność tablicy Interwrite zapewnia umieszczenie jej na stelażu posiadającym kółka, dzięki czemu można przemieszczać ją w dowolne miejsca
w szkole.

Pobierz cały artykuł

Oprac.:
Agata Safian
Izabela Kaszubska – Tomaszewska
Magdalena Brewczyńska
Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku, 2012 r.

Opinia użytkownika ‘Cyfrowego, mobilnego laboratorium doświadczalnego Globisens, Firmy AGRAF

Dr Wojciech A. Sysło

Akademia im. Jakuba z Paradyża

w Gorzowie Wielkopolskim

 

Opinia użytkownika

Cyfrowego, mobilnego laboratorium doświadczalnego  Globisens,

Firmy AGRAF

 Dzisiejsza szkoła i  kształcenie w niej  ma sprostać wymaganiom zmieniającego się wokół nas otoczenia. Uczeń pozyskuje wiedzę i nabywa umiejętności korzystając z dużych zasobów informacji z pomocą nowych technologii, w tym technologii mobilnych. To także wyzwanie dla nauczycieli, by dostosować działania w procesie poznania poszukując nowych metod i technologii kształcenia.

Mam przed oczyma dosłownie i w przenośni książeczkę LEKCJE MARII SKŁADOWSKIEJ – CURIE notatki Isabelle Chavannes z 1907 roku. Dawno temu działa się historia Jej SPÓŁDZIELNI bo w 1907 i 1908 roku, ale idee są aktualne dziś:  ‘nauka przez działanie, to znaczy przez eksperymentowanie … a każda chwila mobilizuje ich inteligencję i pobudza wyobraźnię’. Można się rozpisać o metodologiach dzisiejszego kształcenia, korzystających z tych idei, ale zawsze pozostanie czynny udział ucznia obserwującego, wykonującego doświadczenia i eksperymenty i nauczyciela, który jest dla niego dobrym doradcą, przewodnikiem. To dotyczy przedmiotów całego przyrodoznawstwa, czyli poznawania i opisu tego co nas otacza. / Jest oczywistym traktowanie przedmiotów przyrodoznawstwa: biologii, geografii, chemii, fizyki  … wspólnie./

Cyfrowe, mobilne laboratorium doświadczalne Globisens, oferowane przez firmę AGRAF z Łodzi, w formie dysków pomiarowych LABDISC, jest zestawem eksperymentalnym spełniającym wiele funkcji w edukacji nauk przyrodniczych. Dysk pomiarowy: Uniwersalny, Fizyka, BioChem integruje dla przyjętego zestawu pomiarów, czujniki wbudowane i podłączane do dysku. Dołączone do zestawów eksperymentalnych oprogramowanie pozwala wizualizować i opracowywać wyniki pomiarów, umożliwiając także przenoszenie ich i opracowanie w innych narzędziach informatyki. To bardzo cenne cechy zestawu. Część dysków wyposażona jest w GPS co pozwala na przenoszenie wyników pomiarów na mapy Google.

Klasa może dysponować kilkoma zestawami dysków. Scenariuszy zajęć z w/w zestawami może być wiele. Jedno wyjście z klasą uczniów w teren może dostarczyć w miarę pełnego zestawu pomiarów, odnoszących się często do obszarów wiedzy związanych z różnymi przedmiotami. TAKIE powinno być poznawanie, interdyscyplinarne.

Powyższe, to doświadczenie w edukacji z uczniami klas 4 – 6 szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej. Poznanie zagadnień będących podstawą wiedzy dla przeprowadzanych doświadczeń, nabycie umiejętności obsługi zestawów pomiarowych i ich działania, stawianie hipotez badawczych to tylko niektóre elementy procesu kształcenia wspomagające rozwój uczniów, ich kreatywność i innowacyjność w działaniu, z wykorzystaniem cyfrowego, mobilnego laboratorium doświadczalnego  Globisens.

Gorzów Wielkopolski,  20 luty 2017 roku

Labdisc w szkole podstawowej nr 130 w Łodzi

Labdisc w szkole podstawowej nr 130 w ŁodziOd roku wykorzystuję podczas zajęć przyrodniczych z uczniami szkoły podstawowej laboratoria Labdisc. Są doskonałym narzędziem wspierającym uczenie się poprzez doświadczanie i eksperymenty. Dzięki nim mam możliwość przeprowadzania różnorodnych doświadczeń nie tylko w klasie szkolnej, ale także poza nią. Ze względu na niewielkie rozmiary urządzenia jest ono niezwykle mobilne, a wbudowana pamięć pozwala na zapamiętanie większej liczby pomiarów. Ważną dla mnie funkcjonalnością jest możliwość połączenia go poprzez Bluetooth z tabletem i sterowania urządzeniem poprzez aplikację GlobiLab. Oprogramowanie sterujące i wyświetlające wyniki pomiarów jest bezpłatne i doskonale współpracuje z tabletami, które posiadam w szkole. Plusem urządzenia jest także wbudowany odbiornik GPS, pozwalający na lokalizację naszego położenia i późniejsze naniesienie danych na mapy Google.

Obsługa Labdisc jest intuicyjna i nie stwarza większych trudności nawet uczniom młodszych klas szkoły podstawowej.  Nauczyciel ma dostęp do przetłumaczonej instrukcji obsługi oraz przykładowych ćwiczeń dostępnych również w samej aplikacji GlobiLab. Sama aplikacja ma możliwość prezentacji danych na kilka sposobów (tabela, mierniki,  dwa rodzaje wykresów: kolumnowy i liniowy).  Na wykresy możemy nanosić adnotacje i zdjęcia. Możemy także dodawać znaczniki i analizować wybraną ich część. Równocześnie możemy dokonać więcej niż jeden pomiar, od razu porównać ze sobą wyniki i poszukać zależności między nimi.

Dzięki wykorzystaniu mobilnego laboratorium Labdisc możemy w klasie analizować dane zebrane przez uczniów podczas wykonywanych pomiarów. Mogą oni samodzielnie przejść przez wszystkie etapy eksperymentu od pytania badawczego, stawiania hipotezy, poprzez planowanie i przeprowadzanie eksperymentu do wnioskowania na podstawie zebranych danych.

Różnorodność czujników daje możliwość wykorzystania jednego urządzenia do badań
z zakresu różnych nauk przyrodniczych (biologii, geografii, fizyki, chemii).

Polecam Labdisc jako przydatne narzędzie badawcze na lekcjach przedmiotów przyrodniczych, łatwe w obsłudze, mobilne, dające wiele możliwości zbierania i analizy danych.

 

Anna Romańska – Szkoła Podstawowa nr 130 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi.

Cyfryzacja edukacji

Cyfryzacja edukacji Cyfryzacja edukacji otwiera przed nauczycielami wiele możliwości nowoczesnego nauczania z zastosowaniem multimedialnej techniki komputerowej, tablic interaktywnychsystemu pilotów do odpowiedzi czy też cyfrowego laboratorium doświadczalnego. Wspomagani przez te urządzenia oraz te, które umożliwiają dostęp do internetowych zasobów edukacyjnych, mogą znacznie bardziej niż przy zastosowaniu tradycyjnych metod nauczania zainteresować uczniów tematem zajęć.

Cyfryzacja edukacji ma na celu stworzyć kompleksowe warunki dla nowoczesnego nauczania, w tym zapewnienie infrastruktury sieciowej oraz rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli.

Dzięki wprowadzeniu szerokopasmowego łącza internetowego w szkole zajęcia nie tylko stają się atrakcyjniejsze dla ucznia ale także uczą go docierania do potrzebnych informacji, które stają się kluczowym elementem życia codziennego i pracy zawodowej.

Zalecana przepustowość łącza symetrycznego w szkole musi być zreazlizowana na najlepszym szerokopasmowym dostępnym technicznie poziomie, a docelowo do roku 2020 należy dążyć do osiągnięcia przepustowości na poziomie 1GB/s uwzględniając lokalne warunki techniczne oraz liczbę końcowych użytkowników.

Cyfryzacja edukacji

Szkołom należy zapewnić profesjonalną infrastrukturę sieciowo-usługową, kablową i bezprzewodową na terenie szkoły zgodnie z najnowszymi standardami informacyjno-komunikacyjnymi zarządzania oraz bezpieczeństwa urządzeń końcowych bezprzewodowych i mobilnych.

Cyfryzacja edukacji

NOWE NARZĘDZIA W NAUCZANIU – LEPSZE EFEKTY

czyli o pilotach do odpowiedzi i cyfrowym laboratorium doświadczalnym Globisens
w praktyce

  1. Wstęp

Jak nauczać żeby osiągać coraz lepsze efekty nauczania? To pytanie zadaje sobie większość Nauczycieli i edukatorów. Jesteśmy zasypywani informacjami o coraz to lepszych, sprawniejszych i nowocześniejszych rozwiązaniach praktycznie w każdej dziedzinie życia. Nie omija to szkoły i edukacji. Na targach, konferencjach i w Internecie spotykamy się z ogromną ilością różnego rodzaju pomocy naukowych czy rozwiązań wspomagających pracę nauczyciela z modnym, w ostatnich latach, przymiotnikiem w nazwie: „cyfrowy”.

Jak wybrać te najbardziej korzystne czy efektywne propozycje? Jak nie ulec chwilowej euforii? To trudna sztuka ponieważ najczęściej dla Nauczycieli czy Dyrektorów Szkół to rozwiązania zupełnie nowe, które nie są jeszcze popularne. Łatwo wtedy popełnić błąd zwłaszcza jeśli ważną (główną) rolę odgrywa cena. A czy Szkoła jest zadowolona? Czy nauczyciele używają zakupionych produktów? Czy uczniowie osiągają lepsze efekty?

Żeby dobrze wybrać spośród ogromu oferowanych nowoczesnych produktów trzeba odpowiedzieć na kilka pytań pozornie nie związanych ze sprzętem:

  • Co zrobić żeby lekcja była dla współczesnych uczniów przygodą?
  • Jak zaktywizować uczniów do wspólnej pracy?
  • Jak rozbudzić wyobraźnię i podnieść efektywność nauczania?
  • A na koniec jak obiektywnie ocenić rezultaty samego procesu nauczania?

Pokazując jak nowe narzędzia w połączeniu z nowatorskim podejściem do edukacji mogą podwyższyć efekty nauczania chciałabym pomóc Państwu odpowiedzieć na te pytania.

  1. Innowacyjne zastosowanie pilotów do testów

Co to są piloty do testów? Dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą wyjaśniam, że to małe urządzenia z przyciskami, za pomocą których możemy udzielać odpowiedzi w formie jedno lub wielokrotnego wyboru, a w bardziej rozbudowanych modelach także udzielać krótkich odpowiedzi tekstowych czy podawać wyniki liczbowe. W tytule specjalnie użyłam nazwy piloty do testów ponieważ to najbardziej popularna nazwa choć tak naprawdę są to piloty do odpowiedzi.

Wykorzystanie pilotów jako narzędzia do przeprowadzania testów to tylko jedno z wielu możliwości ich zastosowań. Wyniki otrzymujemy natychmiast, szybko można wyjaśnić błędy i łatwo będzie obiektywnie ocenić każdego ucznia. Ale piloty doskonale nadają się do udzielania odpowiedzi na różnorodne pytania, którymi można zaangażować uczniów do aktywnego udziału w lekcji.

Tradycyjny cykl prowadzenia zajęć w klasie pokazuje rysunek 1. Oznacza to że nauczyciel przygotowuje temat, prowadzi lekcje, robi klasówkę, żeby sprawdzić poziom przyswojenia tematu, a oddaje ją gdy uczniowie są już w połowie następnego tematu i nie są zbyt zainteresowani błędami jakie popełnili. Dzieje się tak ponieważ nauczyciel ma często do sprawdzenia nawet kilkadziesiąt prac klasowych w tym samym momencie, a to wymaga czasu.

Model nauczania
Rysunek 1 – „Typowy” cykl prowadzenia zajęć w klasie (opracowane na podstawie materiałów Turning Technologies)

Czy można to zmienić? Zawsze jest jakieś rozwiązanie. Ja chciałabym zainteresować Państwa wykorzystaniem pilotów do odpowiedzi, firmy Turning Technologies, jako narzędzia do angażowania i ciągłej ewaluacji ucznia. Firma Turning Technologies, współpracuje z metodykami z całego świata, którzy opracowują najefektywniejsze metody wykorzystania pilotów w szkołach i na uczelniach.

Nauczyciel przygotowując się do wprowadzenia nowego tematu może z góry przygotować sobie szereg pytań jakie zada uczniom. Tych pytań może być bardzo dużo ponieważ nauczyciel łatwo dobierze je w zależności od przebiegu konkretnej lekcji. Odpowiedzi otrzyma natychmiast po przyciśnięciu przez uczniów przycisków i od razu będzie wiedział jaki jest poziom klasy i co wie każdy poszczególny uczeń. Daje to wiele dodatkowych możliwości w tym dostosowanie ćwiczeń czy dodatkowych materiałów dla uczniów o wybitnych zdolnościach lub tych z trudnościami. Można szybko zdiagnozować, że np. wybitny dotąd uczeń z danym tematem sobie nie radzi. Analizując wyniki długofalowo można monitorować, a co najważniejsze przeciwdziałać systematycznemu opuszczaniu się ucznia w nauce czy wspierać słabszego gdy jego wyniki wskazują na poprawę.

A co zrobić by ta przeciętna grupa była aktywna i nie nudziła się na lekcji?

Na świecie powstało wiele metod zwiększenia zaangażowania uczniów z wykorzystaniem pilotów do odpowiedzi, które przyniosły bardzo dobre efekty. Piloty można wykorzystać m.in. do:
a) Zwiększenia kontroli nad przebiegiem lekcji
b) Polepszenia komunikacji pomiędzy uczniami i nauczycielem po-przez:
– Zadawania pytań na rozgrzewkę – łatwe pytania, które ośmielają uczniów do aktywności oraz pobudzają do kreatywności.
– Zadawania pytań przed i po omówieniu tematu – odpowiedzi uczniów pokazują jaki jest stan ich wiedzy przed rozpoczęciem nowego tematu i po jego wprowadzeniu. Umożliwia to nauczycielowi lepsze dopasowanie omawianych zagadnień do poziomu danej klasy i sprawdzenie czy uczniowie przyswoili sobie nowy materiał na odpowiednim poziomie.
– Zadawania pytań pobudzających do dyskusji – pytania kontrowersyjne lub podchwytliwe, które spowodują zaangażowanie klasy w dyskusję.
c) Sprawdzenia poziomu zrozumienia omawianych zagadnień – znacznie wcześniej niż dopiero na klasówce
d) Śledzenia i punktowania aktywności uczniów na lekcji – można przeanalizować, który uczeń jest zwykle najszybszy, a który się ociąga i odpowiada długo po czasie (a może czasami w ogóle nie udzielił odpowiedzi)
e) Analizy wyników w oparciu o dane demograficzne – czyli analiza wg wieku, płci, miejsca zamieszkania czy innych informacji, które pomogą szkole w dopasowaniu metod nauczania dla uczniów swojej placówki.

To tylko niektóre aspekty wykorzystania pilotów do odpowiedzi. Czy są skuteczne i czy taka skuteczność jest wystarczająca mogą Państwo ocenić sami na podstawie wyników badań przeprowadzonych w USA (rysunek 2).

Wyniki badań
Rysunek 2 – Wzrost efektywności nauczania z wykorzystaniem pilotów Turning Technologies wg badań przeprowadzonych w USA

Wykorzystanie pilotów do odpowiedzi może znacznie poprawić efekty nauczania, choć na początku będzie wymagało to więcej pracy od nauczyciela. Piloty Turning Technologies mają jeszcze jedną ważną zaletę. Pytania na lekcję można przygotowywać praktycznie w każdym programie (jak np. programy Office) czy nawet wykorzystać pytania bezpośrednio ze strony internetowej. Oprogramowanie, które służy do zarządzania pilotami i pytaniami umożliwia dodawanie pytań do prezentacji w programie Power Point. W menu programu instaluje się dodatek, który umożliwia definiowanie pytań do pilotów bezpośrednio w programie PP.

W bardzo prosty, wręcz intuicyjny sposób, można wykorzystywać piloty do odpowiedzi z gotowymi testami, które nauczyciel już posiada lub może pozyskać z sieci w formie elektronicznej.

Klasy coraz częściej są wyposażone w tablety. Uczniowie mają smartphony, a piloty to kolejne urządzenie na ławce. Wychodząc na przeciw nowoczesnym trendom, Turning Technologies ma w swojej ofercie także oprogramowanie na tablety i smartphony, które przekształca te urządzenia mobilne w pełnowartościowe piloty do odpowiedzi. Pytania pojawiają się na wyświetlaczu urządzenia, a wyniki można wysłać do każdego uczestnika. Nie ma też problemu, żeby w jednej klasie wykorzystać mobilne urządzenia i piloty, np. dla osób, którym rozładował się smartphon czy tablet.

Podsumowując ten rozdział chciałabym podkreślić kilka istotnych cech systemu pilotów do odpowiedzi firmy Turning Technologies:

  1. Łatwe przygotowanie pytań
    2. Możliwość wykorzystania istniejących różnorodnych zasobów
    3. Prostota obsługi (urządzeń i oprogramowania)
    4. Możliwość pracy z różnymi klasami 
    5. Szybkość i pewność działania
    6. Pełna archiwizacja
    7. Różnorodność raportów
    8. Zabezpieczenie przed „inwencją” uczniów
    9. Współpraca z platformami edukacyjnymi

Zachęcam do zapoznania się z pilotami do odpowiedzi osobiście. Na wielu konferencjach organizujemy warsztaty i pokazujemy piloty na stoisku. Można także umówić się na bezpłatną i niezobowiązującą prezentację żeby osobiście wypróbować czy urządzenia te sprawdzą się w Państwa warunkach.

  1. Nauka poprzez eksperymentowanie.

Jak ważna jest nauka wspierana doświadczeniami wiadomo już od dawna. Wszystkie wynalazki poprzedzane są wieloma eksperymentami. Tylko praktycznie można sprawdzić czy założenia są prawidłowe. Już od pierwszych dni życia człowiek uczy się poprzez doświadczenia. Rodzice często mówią nie popełniaj mojego błędu, a dziecko (również dorosłe) ten błąd popełnia. Dlaczego? Ponieważ więcej zapamiętujemy gdy sami to sprawdzimy empirycznie niż gdy ktoś nam mówi lub gdy o czymś czytamy.

Przedmioty takie jak fizykachemia czy przyroda lub biologia mają w podstawie programowej przewidziane doświadczenia. Każdy nauczyciel tych przedmiotów wie jak ważne jest eksperymentalne wsparcie niektórych tematów. Nie zawsze można przeprowadzić potrzebne doświadczenia w szkole. Z pomocą przyszły nowe technologie, dzięki którym powstało wiele wirtualnych eksperymentów, przedstawiających zjawiska, których nie ma szans przeprowadzić w warunkach szkolnej klasy. Powstały też nowoczesne urządzenia umożliwiające przeprowadzanie doświadczeń, których wyniki są zapisywane cyfrowo.

Firma Globisens opracowała urządzenia w formie dysków pomiarowych zwanych Labdisc z wbudowanymi czujnikami. Są 4 rodzaje dysków, które zawierają od 9 do 15 wbudowanych czujników i podzielone są tematycznie. Dysk Mini zawiera 9 czujników dobranych odpowiednio do zajęć w szkołach podstawowych z zakresu tematów przyrodniczo-fizycznych. Następny Labdisc zawiera 11 czujników i jest przeznaczony do nauczania fizyki. Kolejny ma 13 czujników i zastosowanie interdyscyplinarne, a ostatni z wbudowanymi 15 czujnikami (Rysunek 4) służy do nauczania przedmiotów biologiczno-chemicznych. Każdy dysk jest wyposażony w wejście uniwersalne, do którego można podłączyć dodatkowe sondy i czujniki zewnętrzne.

Wbudowane czujniki w Labdisc Bio-chem
Labdiscc Bio-chem z opisem wbudowanych czujników

Tak jak widać na rysunku 4 na dysku są przyciski, którymi możemy włączyć dany czujnik, a jego fizyczne wyjście jest na obwodzie co dobrze widać na rysunku 5. Są czujniki, które działają bezpośrednio po włączeniu przycisku jak wilgotność czy temperatura otoczenia i są takie, które wymagają podłączenia odpowiedniej sondy(końcówki). Niezbędne do przeprowadzenia eksperymentów akcesoria są dołączane do dysku dzięki czemu nie trzeba ponosić dodatkowych wydatków żeby korzystać ze wszystkich możliwości urządzenia.

Labdisc Bio-chem widok od strony czujników
Widok od strony czujników dysku labdisc Bio-chem

Dyski pomiarowe Labdisk to kompaktowe (średnica 13 cm, grubość 4,5 cm), lekkie (waga to tylko 300 g)urządzenia z własną pamięcią (128 000 próbek), długo działającym akumulatorem (150 godzin pracy), wyświetlaczem LCD i bezprzewodową komunikacją Bluetooth. Pozwala to na przeprowadzanie rzeczywistych doświadczeń (również tych długotrwałych) tak w klasie, jak i poza nią.

Wystarczy wcisnąć jeden przycisk, aby zmierzyć ciśnienie, wilgotność, poziom hałasu czy natężenie światła, a na wyświetlaczu zobaczyć wartość pomiaru. Można również włączyć kilka czujników i dokonać równoczesnego pomiaru wielu parametrów, które zostaną zapisane w pamięci dysku. Po połączeniu dysku z komputerem lub dowolnym tabletem można dokonać analizy przeprowadzonych doświadczeń używając intuicyjnego i prostego w obsłudze oprogramowania GlobiLab dostępnego bezpłatnie na wszystkie systemy: Windows, MAC, Linux, Ios i Android. Wyniki można wyświetlić w postaci czytelnej tabeli, pokazać na wykresielub na wirtualnych miernikach oraz nanieść na mapy GoogleOprogramowanie ma wiele zaawansowanych funkcji i narzędzi do analizy, edycji i statystyk związanych z obróbką wyników.

Wbudowany GPS umożliwia automatyczną lokalizację pomiarów, przeprowadzanych w terenie, na mapach Google, co pozwala na przeanalizowanie wyników w zależności od miejsca badania oraz określenie dodatkowych parametrów, takich jak prędkość czy współrzędne GPS. Doświadczenia dokonywane w klasie mogą być obserwowane bezpośrednio na komputerze czy tablecie, a dzięki bezprzewodowej komunikacji Bluetooth nie ma ograniczeń związanych z długością kabla.

Program zawiera w menu gotowe scenariusze do 16 lekcji, które składają się z części teoretycznej oraz szczegółowego opisu wykorzystania dysku pomiarowego Labdisc z wyszczególnieniem jakie wybrać czujniki i jakie ustawić parametry pomiaru.

Dla młodszych uczniów jest przeznaczony Labdisc Mini i specjalne oprogramowanie GlobiWorld (również bezpłatne), które zawiera dodatkowe ciekawostki i informacje, a przede wszystkim przyjazny młodym odkrywcom interfejsDoświadczenia, które łączą świat rzeczywisty z cyfrowym, mogą stać się dla uczniów idealnym środowiskiem do działania, zachęcającym ich do poznawania otaczającego świata. Nauka poprzez eksperymentowanie z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń, współpracujących ze sprzętem, którym dzieci i młodzież posługuje się na co dzień pozwoli wpłynąć na zwiększenie zaangażowania i pobudzi uczniów do działania.

4. Podsumowanie

Dlaczego Nowoczesne narzędzia w edukacji są tak istotne, że również MEN widzi potrzebę wprowadzania ich do Szkół? To urządzenia które są łącznikiem między nauczycielem i uczniem – dwóch zupełnie różnych światów.

Sama technologia nie wpłynie na zwiększenie wiedzy młodych ludzi czy na ich umiejętności wyszukiwania informacji w Internecie. Żeby to nastąpiło, żeby uczeń mógł znaleźć coś w sieci czy przyswoić sobie wiedzę wykorzystując Nowoczesne Technologie najpierw ktoś – nauczyciel – musi go tą wiedzą zainteresować. Spowodować żeby chciał jej szukać w swoich „zabawkach” tak jak szuka rozwiązań gdy nie może przejść jakiejś przeszkody w swojej ulubionej grze. Nadal uczniom potrzebny jest nauczyciel, ale taki, który swoją ogromną wiedzę poda im w postaci „cyfrowej” czyli w języku, który najlepiej rozumieją. Nauczyciel musi nauczyć się posługiwać komputerem i jego różnorodnymi peryferiami tak jak w dzieciństwie uczył się używać nożyczek czy cyrkla. Wtedy będzie mógł swoim uczniom pokazać fascynujący świat swojego przedmiotu w sposób, który z łatwością podchwycą.

Nowych narzędzi, które mogą wpłynąć na zwiększenie efektywności w nauczaniu jest bardzo wiele. Trudno je poznać czy przekonać się do nich z reklamowego opisu czy artykułu. Warto więc wykorzystywać każdą okazję by osobiście je wypróbować czy rozwiać wątpliwości.

Zachęcam Państwa do empirycznego sprawdzenia jak działają te wszystkie nowinki. Nawet jeśli Szkoły nie będzie na nie stać lub Państwo obawiacie się czy potraficie je wykorzystać, warto wiedzieć i warto spróbować ponieważ to ciekawość świata najbardziej nas do niego zbliża i powoduje, że stajemy się mądrzejsi.

 

Nowoczesne technologie w badaniu skuteczności kształcenia

Edukacja jest procesem obejmują…cym nauczanie, uczenie się i sprawdzanie poziomu zdobytej wiedzy. Użycie technologii w tym procesie może mieć znaczny wpływ zarówno na metody stosowane przez nauczyciela, jak i wyniki ucznia, dzięki systematycznie zwiększanej efektywności i dywersyfikacji metod nauczania.

System pilotów do odpowiedzi Turning Technologies, podnosi efektywność nauczania poprzez: błyskawiczne sprawdzenie zdobytej przez uczniów wiedzy, uzyskanie przez nich szybkich postępów w nauce oraz zauważalnie większą aktywność klasy.

Piloty do odpowiedzi umożliwiają w bardzo prosty i szybki sposób spraw-dzenie wiedzy całej klasy. Nauczyciel zadaje pytanie, a uczeń udziela odpowiedzi poprzez naciśnięcie przycisku na pilocie ResponseCard. Następnie rezultat całej klasy zostaje wyświetlony na wykresie i zapisany w programie Flow. Ponadto każdy pilot ResponseCard ma własny unikalny identyfikator, który jest przypisany do danego ucznia. Dzięki tym funkcjom nauczyciel może w każdej chwili porównywać wszystkie zapisane odpowiedzi oraz wygenerować różnego rodzaju raporty związane z osiągnięciami uczniów.

Cyfrowe zbieranie danych, możliwe dzięki zastosowaniu pilotów do odpowiedzi, dostarcza narzędzi do śledzenia efektywności programu nauczania i wyników do ewaluacji.

Zaangażowanie uczniów uzupełnione błyskawicznymi wynikami z systemu odpowiedzi Turning Technologies wspomaga zapamiętywanie poprawnych i poprawianie błędnych odpowiedzi. Pomagają w tym takie metody jak:

  • Pytania na rozgrzewkę – łatwe pytania wprowadzające w temat
  • Pytania przed i po omówieniu tematu – umożliwiają sprawdzenie poziomu wiedzy uczniów danej klasy na temat, który właśnie będzie omawiany. Pozwala to na dostosowanie omawianego materiału do potrzeb uczniów, a następnie sprawdzenie czy temat został zrozumiany
  • Pytania bez jednoznacznej odpowiedzi – zadanie pytania, na które nie ma jednej prawidłowiej odpowiedzi pozwala sprawdzić jakie znaczenia są dla uczniów bardziej powszechne
  • Pytania pobudzające do dyskusji – zadając kontrowersyjne czy podchwytliwe pytania można zaangażować uczniów do dyskusji
  • Punktowanie aktywności na lekcji – można oceniać aktywność na lekcjach i szybkość odpowiadania uczniów.

Dzięki rozwiązaniom oferowanym przez Turning Technologies można w pro-sty sposób uzyskiwać informacje na temat uczniów i ich osiągnięć, zarówno w danym momencie jak i w dłuższym okresie czasu. Sprawia to, że wykorzystanie pilotów do odpowiedzi ResponseCard w połączeniu z intuicyjnym oprogramowaniem Flow (oprogramowanie, które pozwala na wykorzystanie dowolnych materiałów i gotowych pytań oraz zadawanie pytań na „gorąco” w trakcie lekcji) daje nauczy-cielowi niesamowicie skuteczne narzędzie do angażowania i oceniania, które pozwala mu osiągnąć znacznie lepsze wyniki nauczania.

Wyniki badań po zastosowaniu pilotów

Wywiad z Dariuszem Stacheckim

Na technologię potrzebny jest pomysł

Według Dariusza Stacheckiego, wicedyrektora Gimnazjum w Nowym Tomyślu, warunkiem powodzenia wdrożenia nowoczesnych technologii w edukacji jest pomysł i precyzyjny plan. Poleca tablice Interwrite jako niezawodne i intuicyjne w użyciu.

– Czy nowoczesna technologia sprzyja nauczaniu? Czy może odwrotnie – jest tylko modą, która ma swoich wielbicieli…

Dariusz Stachecki, wicedyrektor Gimnazjum w Nowym Tomyślu: 
Nowoczesna technologia jak najbardziej sprzyja nauczaniu, a nasze gimnazjum jest na to doskonałym przykładem. Jesteśmy jedną z pierwszych szkół, które zaczęły cyfryzację. W zasadzie od początków istnienia szkoły, ale już w roku 2000, dzieliliśmy się z innymi swoją wiedzą i doświadczeniem. W 2004 r. na konferencji KASK nasi nauczyciele prezentowali innym swój warsztat pracy, swoje materiały i swoje cyfrowe pasje. Teraz wracamy do tego z uśmiechem, bo w porównaniu do poziomu dzisiejszego, to rzeczywiście były pierwsze kroki. Teraz wiedza jest wszechobecna, podobnie jak technologia. Wychodzę z założenia, że dobra technologia powinna być transparentna. Ma być narzędziem, które uzupełnia, a nie daje coś zamiast. Nie można całkowicie zastąpić zeszytów i książek iPadami. Ale iPady mogą okazać się pomocne w zdobywaniu wiedzy.

– Jak Panu udało się przekonać do technologii nauczycieli? I to zdaje się, że wszystkich, z Pana Gimnazjum.
DS: 
Wbrew krążącym opiniom, że nauczyciele nie chcą się szkolić poszło mi nadzwyczajnie łatwo. Na samym początku zgromadziłem wokół siebie podobnych technologicznych zapaleńców. Wiedzieliśmy co chcemy zrobić, mieliśmy pomysły na ciekawe lekcje z użyciem technologii. Wiedzieliśmy na przykład po co chcemy interaktywnych tablic, do czego są nam one potrzebne. Zaczęliśmy się szkolić, w pierwszej kolejności krąg technologicznych zapaleńców. Potem nauczyciele sami już przychodzili i proponowali, a nawet wręcz się domagali szkoleń i możliwości prowadzenia lekcji z tablicami interaktywnymi. Dokupywaliśmy nowe tablice – teraz mamy już 20 i szykujemy się na kolejne.

Zajęcia w gimnazjum w Nowym Tomyślu
Warsztaty w gimnazjum w Nowym Tomyślu

– Czyli jednak nauczyciele chcą się szkolić i chcą nowych technologii…
DS: 
Oczywiście, że chcą. Najtrudniejsza jest jednak zmiana podejścia do pracy i do ucznia. Nauczyciel ma być przewodnikiem i partnerem ucznia po oceanie wiedzy. Nie jak dotąd wszechwiedzącą alfą i omegą. Trzeba zejść z piedestału, trzeba nabrać do siebie dystansu i czasem poprosić o pomoc ucznia. Bo uczniowie żyją w świecie technologii praktycznie od urodzenia, więc mają prawo wiedzieć więcej. Rolą nauczyciela jest również wskazanie uczniowi, że nowoczesne technologie to nie tylko gry i portale społecznościowe. To również nieograniczona możliwość zdobywania wiedzy, doskonalenia umiejętności, a nawet kształcenia postaw i kompetencji.

– Czym zatem nowoczesne lekcje różnią się od tradycyjnych?
DS: 
Między innymi dzięki technologii istnieje możliwość współpracy – praca grupowa, projektowa, która wymaga dzielenia się zadaniami, kreatywności, empatii, wyzwala w uczniu właściwe postawy, kształtuje umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach. To jeden aspekt. Drugi to możliwość zaangażowania w tryb zajęć praktycznie 100% klasy. W tradycyjnym podejściu udaje się zaledwie kilka procent – przy 30 osobach w klasie nauczyciel nie ma praktycznie szans na zaangażowanie i weryfikację wiedzy wszystkich uczniów. A dzięki tablicom interaktywnym istnieje duża możliwość aktywizacji.

– Mierzy Pan efekty?
DS: 
Wszyscy chcą mierzalnych efektów w postaci lepszych wyników testów. A tego tak do końca nie da się zbadać. W ubiegłym roku mury naszej szkoły opuścił pierwszy oddział tzw. „e-klasy”, która od początku realizowała program z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Uczniowie ci mieli najwyższe średnie ze wszystkich dotąd roczników. Egzaminy końcowe również poszły im na najwyższym poziomie. Ale nie mogę jednoznacznie stwierdzić, że to zasługa technologii. Bo to również zależy od szeregu innych czynników np. indywidualnych zdolności uczniów. Jedno jest pewne – byli bardzo zaangażowani w proces nauczania, sami szukali wiedzy i mieli do tego narzędzia oraz profesjonalnie przygotowaną kadrę. To niezwykle ważne. Aktywność ucznia dzięki nowym technologiom wzrasta. Wykorzystujemy także nowe technologie w terapii pedagogicznej. Na przykład uczniowie, którzy przejawiali większe skłonności do agresji, uczestniczyli w warsztatach, podczas których np. kręcili teledyski, nagrywali własne piosenki, pisali do nich teksty i sami komponowali muzykę. Bardzo pomogła w tym technologia. Ale czy to tylko jej zasługa? To jedynie narzędzie w rękach ludzi. Najważniejsze jest mądre wykorzystanie technologii.

– Jakie błędy popełniają szkoły, chcąc nadążyć technologicznie za światem i stać się konkurencyjne?
DS: 
Największym jest brak pomysłu. Do czego nowoczesna technologia ma nam służyć? A od tego trzeba zacząć. Szkoła jest instytucją profesjonalną i dlatego powinna korzystać z profesjonalnych rozwiązań i profesjonalnego sprzętu. Olbrzymią rolę odgrywa tu spójny tzw. edusystem, sprawna sieć, dobry kontent edukacyjny i odpowiednio przygotowana kadra. Niezwykle istotna w warunkach szkolnych jest niezawodność urządzeń i ich intuicyjna obsługa. Źle działający, słabej jakości sprzęt to strata czasu na lekcji, nerwy, brak kontroli, a w efekcie brak realizacji celów kształcenia – to jest niedopuszczalne. Dlatego urządzenia kupowane przez szkoły powinny być najwyższej jakości, ergonomiczne i bardzo intuicyjne w obsłudze. Nie ma miejsce na buble, bo to bez sensu.

– Jak zatem zaplanować dobór sprzętu?
DS: 
Najważniejsze, żeby sprzęt spełniał nasze wymagania i nad tym trzeba się naprawdę zastanowić. Ważnych jest wiele czynników. Na przykład długi czas pracy urządzeń na baterii. Proszę wyobrazić sobie klasę z przedłużaczami i kablami i do tego poruszające się w takim środowisku dzieci. Nie trudno wtedy o wypadek. Nie dość, że łatwo można uszkodzić sprzęt, to uczniowi może stać się krzywda. My iPady ładujemy praktycznie dwa razy w tygodniu, a uczniowie używają ich codziennie przez kilka godzin. Tablice, których używamy to Interwrite i Smart. Są one niezawodne, łatwe w obsłudze i nauczyciele bardzo chętnie z nich korzystają. Trzeba również przemyśleć, jak będzie wyglądała praca sprzętu na co dzień, w jaki sposób zaplanować i zorganizować wydajną sieć bezprzewodową. Każdego dnia w naszym gimnazjum pracuje w sieci ponad 300 urządzeń bezprzewodowych oraz ok. 200 komputerów stacjonarnych. Często w kilku sąsiadujących salach prowadzone są zajęcia na których korzysta się z ponad 30 urządzeń bezprzewodowych. W takich warunkach sprawdzą się tylko profesjonalne rozwiązania. Urządzenia dostępowe z hipermarketu nie sprostają tym wymaganiom. To ważne przy projektowaniu sieci. Trzeba także precyzyjnie określić gdzie rozmieścić punkty dostępowe, aby zapewnić najlepszą wydajność. Precyzyjny plan działania to podstawa.

– Długo trwa opanowanie obsługi tablicy?
DS: 
Wszystko zależy od sprzętu i szkolenia. Przykładowo przy tablicach Interwrite, na których praca jest wręcz intuicyjna wystarcza krótki instruktaż. Oprogramowanie jest bardzo przyjazne, a nauczyciel wraz z tablicą otrzymuje zestaw znakomitych narzędzi umożliwiających mu przygotowanie atrakcyjnych materiałów dydaktycznych. Z resztą producent sam szkoli nauczycieli i robi to na najwyższym poziomie. Nauczyciele bardzo sobie chwalą pracę na tablicach, bardzo chętnie też uczestniczą w szkoleniach, bo są ciekawe. Sami również organizujemy spotkania w zespołach przedmiotowych, na których dzielimy się własnymi pomysłami na wykorzystanie tablicy interaktywnej na lekcji. Interwrite kojarzy mi się z solidnością i niezawodnością. Dlatego kolejne dwie tablice, które chcemy kupić pewnie będą właśnie tej marki.

 

Biografia Dariusza Stacheckiego

Nauczyciel dyplomowany. Absolwent UAM w Poznaniu. Wicedyrektor Gimnazjum im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu.

Dariusz Stachecki v-ce dyr gimnazjumEgzaminator ECDL i ECDL Advanced, instruktor Akademii Informatycznej Cisco, trener Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej, Apple Distinguished Educator (ADE) oraz Apple Professional Development Trainer (APD). Członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Informatyką w szkole zajmuje się od 1991 roku. Jest animatorem i propagatorem idei wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w pracy szkoły. Był prelegentem na wielu krajowych i międzynarodowych konferencjach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli, opiekunów Internetowych Centrów Informacji Multimedialnych, opiekunów pracowni komputerowych. Inicjator wielu działań wdrażających technologię w edukacji, programów komputeryzacji szkół, tworzenia i rozbudowy szkolnych infrastruktur informatycznych. Sukcesy: tytuł Pathfinder School (2010) oraz Mentor School (2011 i 2012) dla Gimnazjum w Nowym Tomyślu jako lidera edukacji informacyjnej PIL (jedna z 30 najbardziej innowacyjnych szkół na świecie). Za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania odznaczony w 2009 roku Medalem Komisji Edukacji Narodowej, w 2013 Brązowym Krzyżem Zasługi. Członek Rady ds. Informatyzacji Edukacji – organu pomocniczego MEN